SHARE

Assalamualaikum sahabat, Maulid Nabi atau hari kelahiran Nabi Muhammad SAW kita rayakan kemarin 12 Rabiul Awal atau bertepatan 22 November 2018. Kisah Kelahiran Nabi Muhammad SAW ini tidak luput dari berbagai peristiwa penting yang akan kita ulas di artikel ini.

Kelahiran seorang utusan Allah yang membawa perubahan sangat besar bagi sejarah peradaban dunia, dikala umat manusia dalam kegelapan dan kehilangan pegangan hidup di kota Mekah.

Nabi Muhammad SAW lahir tanggal 12 Rabiulawal tahun Gajah atau 20 April 571 Masehi. Dinamakan tahun Gajah karena pada tahun itu kota Mekkah diserang pasukan tentara bergajah yang kuat dibawah pimpinan Abrahah al Ashram, gubernur Yaman dari kerajaan Nasrani Abesina (Habasyah atau Ethiopia) yang bermaksud menghancurkan Ka’bah.

baca juga : Jejak Syiar Islam Rasulullah SAW di Kota Thaif

Nabi Muhammad SAW merupakan putera pasangan Abdullah bin Abdul Muthalib dan Aminah binti Wahab. Ayah Nabi Muhammad SAW Abdullah ialah putera pasangan Abdul Muthalib bin Hasyim dan Fatimah binti ‘Amr. Abdullah adalah saudara kandung Abu Thalib dan Az-Zubair.

Sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW, Abdul Muthalib pernah bermimpi bahwa cucunya (Nabi Muhammad SAW) kelak akan menjadi orang besar yang mempunyai banyak pengikut.

Sedangkan ketika mengandung Nabi Muhammad SAW, Aminah Binti Wahab tidak merasakan dirinya kelelahan seperti yang biasa dialami oleh kebanyakan perempuan hamil; sampai datang seorang malaikat yang berkata: “sesungguhnya engkau telah mengandung pemimpin dan Nabi umat ini”. dan yang demikian itu terjadi pada hari senin. Kemudian malaikat itu datang lagi dan berkata: “katakanlah wahai Aminah: ‘Aku memohon perlindungan kepada Allah yang Maha Esa untuk anak ini dari kejahatan semua yang memiliki rasa hasad.’ Lalu Aminah diperintahkan untuk memberi nama anak yang akan dilahirkannya itu Ahmad.”

Sumber: Buku Kisah Nabi Yang Digunakan Dalam Penulisan Ini:
– K.R.M.T.H. Murdodiningrat, 2012. Kisah Teladan 25 Nabi Dan Rasul Dalam Al-Quran. Yang Menerbitkan Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Lantas peristiwa penting apalagi yang terjadi, mungkin singkat saja akan kami tuliskan di bawah ini, peristiwa-peristiwa penting saat kelahiran Nabi Muhammad SAW :

  1. Pintu Syurga Firdaus TerbukaPada saat Nur Muhammad masuk ke dalam rahim Siti Aminah, Allah mengutus malaikat agar membukakan pintu syurga Firdaus dan memberi kabar kepada semua penghuni yang ada di langit dan di bumi.
  2. Wajah Siti Aminah Bersinar
    Kehamilannya disadari setelah mendapatkan berita dari malaikat yang mendatanginya di saat beliau tidur. Malaikat berkata bahwa beliau telah mengandung seorang Nabi dan Penghulu seluruh umat manusia.

    Selain itu kehamilan Siti Aminah ditandai dengan haidnya terputus dan berpindahnya cahaya daripada wajah Abdullah ke wajahnya.

  3. Pasukan Tentara Gajah Musnah
    Pasukan tentara bergajah yang disebut di dalam al-Quran surah al-Fil yang datang menyerang kota Mekah dipimpin panglima perang yang menunggang seekor gajah besar bernama Mahmudi, di saat mereka hampir tiba ke tempat tersebut, gajah-gajah tersebut berhenti dan mundur dengan izin Allah.

    Namun demikian, tiba-tiba segerombolan burung Ababil datang menyerang dan memusnahkan pasukan tersebut, sebagaimana yang telah disebut di dalam Al-Quran.

  4. Para Malaikat Turun Ke Bumi
    Siti Aminah turut bermimpi yang sangat menakjubkan. Beliau menadahkan tangannya ke langit dan melihat para malaikat turun dari langit. Ia diumpamakan sebagai kapas putih yang melayang-layang di angkasa, kemudian para malaikat itu berdiri di hadapannya.

    Ia berkata “Berita bahagia kepada saudara, wahai ibu dari seorang nabi, putera saudara telah menjadi penolong dan pembebas bagi manusia. Namakan dia dengan nama Ahmad.” Semasa lahirnya Nabi Muhammad, Siti Aminah ditemani oleh Siti Asiah dan Siti Maryam.

  5. Dunia Disinari Cahaya yang Cerah
    Semasa baginda Muhammad dilahirkan, Ibunya menyaksikan nur atau cahaya yang keluar dari tubuh Muhammad. Sehingga cahaya tersebut menyinari Istana Busra di Syria. Ia terlihat bagaikan pelangi sehingga dari jauh-jauh kota tersebut dapat dilihat.

wallahu a’lam bishawab

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here